Friday 28 March 2014

"MUHASABAH CINTA"

ASSALAMUALAIKUM..

sehingga hari ni masih lagi ingat Ustazah Fatimah Syarha dan Ustaz Norazman datang kolej bagi tips dan ceramah tentang pengurusan cinta.. masih lagi terngiang-ngiang lagi kata-kata diorang... sempat pulak aku ni pegi tanye diorang tentang aku.. hahaaa..

"saya ada satu persoalan yang sebenarnya telah dijawab oleh ustazah tadi.. tapi saya nak jawapannya melalui situasi saya"
Ustazah Fatimah Syarha mengangguk-angguk..
"saya pelajar akhir dan sedang mengenali seseorang dan kami bercadang ingin mendirikan rumah tangga setelah saya tamat pengajian.. pada masa yang sama juga.. saya ingin sambung degree.. pada pendapat ustazah.. perlu ke saya nikah gantung?"

hahaa.. panjang lebor aku tanye.. tapi jawapannya positif.. so aku boleh la teruskan ye ke idok? hahahaa.. In shaa Allah.. segala urusan yang baik-baik Allah tolong...

Topik cinta, topik evergreen katanya.. setiap hari ada insan yang "cinta"..
cinta ni ada banyakk.. dan spesifikkan topk cinta kita.. so topik aku.."tak sabar-sabar nak nikah la".. hahahaa.. poyo arr ira... ahahaaa..

1. cinta pada Allah yang satu
2. begin with the end in the mind (niat dan matlamat)
3.dapat Allah lebih beruntung dari segalanya... TARGET benda besar! "ALLAH".. amal bersama dengan niat...
4.cinta ibu bapa menghantar kepada cinta utama
5. bijak memilih
6. celikkan cinta yang buta
7. kudrat manusia terbatas, bergantung pada kuasa Allah yang maha luas..

dalam kes aku.. ustazah cakap.. aku kene sentiasa istiqamah.. sebelum.. semasa.. dan selepas..
ustazah cakap aku perlu buat istisyarah.. dapatkan pandangan daripada orang yang lebih berilmu.. maksudnya apa yang aku dah buat ialah istisyarah la.. aku dapatkan pandangan daripada ustazah.. selepas istisyarahh barulah istikarah..

CINTA PADA ORANG ITU SATU PROSES..
CINTA YANG SEBENAR MESTI MELALUI PROSES...
PUT YOUR TRUST IN ALLAH..
JANGAN LETAKKAN HATI PADA MANUSIA..
TAKUT KEHILANGAN ALLAH..
YAKIN HILANG SESEORANG SEBAB JAGA MARUAH KERANA ALLAH..
JODOH ITU SESUATU YANG PASTI..
KALAU TAK DI DUNIA.. PASTI DIAKHIRAT..
KERANA CINTA DALAM HATI KITA SUKA BERMAKSIAT..





No comments:

Post a Comment